Halsbränna!

Som att jag har allt annat så har jag ju även fått halsbränna, en mycket otrevlig grej faktiskt. Hittade lite tips på nätet om vad man ska undvika och göra åt det...

  • Undvik att äta snabbt  (Inga problem, jag kan inte äta fort längre.. Det tar lång tid att få i mat i magen.. )
  • Ät flera mindre mål mat varje dag  (Det borde jag väl bli bättre på...)
  • Ät inte stekt eller friterad mat  (Tur att det är sommar så man kan grilla då! ;) )
  • Undvik starkt kryddad mat (Stark mat är väl det ända jag äter, tror ni vi har boven där? )
  • Undvik mat som innehåller tomat  (Tomat som är så gott.. :()
  • Begränsa eller avstå från choklad  (Det är ungefär samma sak som att ta bort höger armen ju...)
  • Undvik senap och vinäger  (Det gör jag gärna.. )
  • Sitt upprätt istället för att luta dig bakåt i soffan
  • Undvik att lägga dig ner direkt efter att du har ätit
  • Använd kuddar för att palla överkroppen upp dig när du ska sova ( Det har jag gjort ett tag nu som jag har haft en sådan läskig hosta..)
  • Drick mjölk (mjölk är gott)
  • Undvik kaffe, kolsyrade drycker och alkohol  ( kaffe är inte gott längre, Alkohol undviker jag redan det är väl kolsyran jag borde titta lite på... )
  • Undvik sur mat och sura drycker (ex. apelsinjuice)
  • Håll ett öga på vikten  ( lätt och säga det när man är gravid.. Men jag har faktiskt inte gått upp så mycket men det var ju redan för mycket innan jag blev gravid..)
  • Det finns alltså en hel del att göra åt det.. Så nu får jag äta kokt fisk och dricka mjölk. Ta bort allt vad kolsyra och kryddad mat heter och min bästa vän Choklad...

    Längst ner stod det en rolig sak... "Enligt gamla sägner så hänger halsbrännan samman med bebisar som föds med mycket hår..." Så det är alltså en liten hårig sak där inne.. Det kan mycket väl stämma som jag såg ut som en liten apa när jag föddes! :)


    Kommentarer
    Postat av: Ellinor

    Du kan ju börja med de andra punkterna och som ett sista desperat försök skippa chokladen, jag hade nog inte klarat mig utan den förtrollade godsaken ;)

    Kram

    2010-06-09 @ 20:12:56
    URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
    Postat av: m a j a n

    Åh den där jäkla halsbärnnan är inte rolig. Köp novalucol (tror det heter så). Det hjälpte för mig.

    2010-06-10 @ 07:12:17
    URL: http://majan.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0